Skip to Content

RSNB content

Kyrkans kondition

18673771964_bbd15fb723_k.jpg

När det gäller kroppens kondition gör man ibland misstaget att tro att det beror på hur stark man är, dvs. på musklerna. Men kondition är detsamma som syreupptagningsförmåga, som avgör ”kroppens förmåga att utföra ett långvarigt, submaximalt arbete” (Wikipedia).

Vi tror ibland att en församlings kondition handlar om muskler, dvs. om hur många medlemmar församlingen har, hur god dess ekonomi är, hur aktiv den är på nätet, vilka specialarrangemang den klarar av och hur häftig musiken är på gudstjänsten. Men hur viktiga än våra resurser och vår kreativitet när det gäller att nå ut är, är det också här ett misstag att tro på ett direkt samband med muskler och kondition.

Metodistpastor Barratt lade grund för pingstkyrkan

I.K.Inha_Vilhelmsgatan.jpg

Thomas Ball Barratt var en brittisk-norsk gentlemannapastor i Metodistkyrkan som upplevde de första dragen av den moderna pingstväckelsen – och hämtade den till Finland.

Hösten 1911 steg metodistpastor Thomas Ball Barratt, 48, av ångbåten i Hangö. Med det gjorde han kyrkohistoria i Finland – inte så mycket för sin egen kyrka här, utan för att han bidrog till att pingströrelsen fick sin början i vårt land.

Märkesåret markerar skillnad och samhörighet

Björn 2.jpg

Det har från början varit klart att firandet av reformationens 500 år inte kan ha karaktär av en jubelfest. Det faktum att kyrkan splittrades är ju inte i sig en orsak till glädje. Därför är den ekumeniska grundtonen i märkesåret en viktig markering. Det här syntes ju också i att påven och Lutherska Världsförbundet tillsammans inbjöd till festligheterna i Lund då märkesåret inleddes.

Från motspelare till medspelare

Metodistkyrkan i Sarpsborg var fram till branden 1992 Norges äldsta frikyrka.

Då metodister ska ingå avtal med den luterska kyrkan är det inte bara teologin som skapar svårigheter. Lars-Erik Nordby ger en internationell utblick om samtalens dynamik.

Vad då skillnad?

domkyrkan_FErinBrierly.jpg

Den ojämförligt vanligaste frågan en metodist får utanför sina egna kretsar är: ”Vad är det för skillnad mellan Metodistkyrkan och den Lutherska kyrkan?” Svaret är: ”Vad då skillnad?”

Om vi går tillbaka i tiden finns mycket att berätta. Men när teologer och ledare i vår tid samtalar, konstaterar de att det handlar om ”skillnader i teologisk terminologi”. Man redogör för olika ”betoningar” som kan bli fel om de dras till sina ytterligheter, vilket också skett i historien. Men ”om våra kyrkosamfund tar avstånd från dessa… ytterligheter, finns ingen meningsmotsättning… mellan oss”.

LÄRA

Rauhan Sanomia/Nya Budbäraren Nr 2/17

rsnb-2017-2-parm.jpg

Reformationen och Metodismens andel i dess nutid är tema för RS/Nya Budbäraren Nr 2/17, som nu finns tillgänglig i Finlands och Sveriges metodistförsamlingar.

Det bortglömda nådemedlet

Ett samtal är mer än ett antal monologer. I Det kristna samtalet räknar vi både med varandra och med Gud.

Om vi inte är medvetna om att det är ett nådemedel, är jag rädd för att vi förlorar den Andens kraft som förmedlas och går miste om vissheten att Den helige ande faktiskt kan vägleda kyrkan genom det. Så skriver Øyvind Helliesen om Christian Conferencing, som han väljer att översätta till Det kristna samtalet.

Nådemedlen är enligt John Wesley ”yttre tecken, ord eller handlingar, som Gud instiftat och avsett att vara regelmässiga kanaler, genom vilka Gud kan förmedla sin förekommande, rättfärdiggörande eller helgande nåd till människorna.”

Olika åsikter

John Wesley predikar utanför kyrkan sedan han inte längre fick göra det i gudstjänsten.

Vad än folk i allmänhet tänker,så är det klart att åsikt inte är detsamma som tro. Inte rätt åsikt,inte samtycke till en eller tio tusen sanningar. Det är stor skillnad mellan dem. Rätt åsikt är faktiskt lika långt från tro som öst är från väst. Människor kan ha rätt åsikt,utan att alls ha tro. Och människor kan vara sant troende och ändå ha fel åsikt om många saker.

Kan någon tvivla på detta med tanke på att det finns katoliker? För vem kan förneka, inte bara att tidigare katoliker som Thomas av Kemper, Gregory Lopez och Marquis de Renty var verkligt troende, men också att många nutida katoliker är det? Och ändå har de övertagit en mängd missuppfattningar genom tradition från fäderna!

Och vem kan tvivla på att det finns Calvinister – dessa anhängare av

Rauhan Sanomia - Nya Budbäraren

rsnb-2017-pärm.jpg

Metodistkyrkan tidning har kommit ut med sitt första nummer för 2017. Håll utsikt efter den i församlingarna. Det är inte riktigt en traditionell samfundstidning och kommer inte med rykande fräsa nyheter. Den är snarare ett magasin för reflektion och eftertanke, utmärkt för den som vill ha lite mer än notiser att tugga på.

Tidningen är tvåspråkig. Här på hemsidan kommer vi att publicera några artiklar ur varje nummer. Men bäst är att prenumerera på de sex numren. I Finland och Sverige kostar den € 35, i andra länder € 44. Tag kontakt med Hans Växby via hans.vaxby@gmail.com eller 040 081 1873.

Prenumerera på innehåll


about seo